Jíte ořechy? Proč je zařadit do svého jídelníčku.

Ořechy jsou často opomíjené, přesto jsou považovány za nejhodnotnější potraviny s vysokým množstvím kvalitních živin. Víte, že ořechy velmi rychle a na dlouhou dobu zahánějí hlad? Za nejlepší jsou považovány vlašské ořechy.

Vlašské ořechy mají maximálně možnou využitelnost pro náš organismus. Musíte je ale konzumovat nesolené, nepražená a bez dalších úprav. Obsahují vysoký obsah jinak nedostatkového zinku a ze všech druhů ořechů obsahují nejméně sacharidů, tedy cukrů. Umí snižovat hladinu škodlivého cholesterolu v těle a ke snížení až o 20 % stačí údajně 8 jader denně, tedy asi 80 gramů. Překvapí vás možná také, že právě to je asi jejich denní dávka. Takže 10 a maximálně 20 ořechů vám bohatě stačí.

Co obsahují vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou opravdu velmi výživné. Obsahují až 70 % prospěšných tuků, převážně mastné nenasycené omega 3 kyseliny a 18 % bílkovin neboli proteinů. Dále pak vitamíny B1, B2, B3, B6, B9 a E, minerály a stopové prvky, jako je železo, zinek, vápník, měď, mangan, selen, hořčík, fosfor či draslík. Zapomenout nelze ani na vysoký obsah vlákniny. Kvůli nízkému obsahu cukrů se vlašské ořechy hodí i pro diabetiky. Díky výživové hodnotě jsou vhodné i pro vegetariány.

Pravidelná konzumace vlašských ořechů

Pokud si je dáte pravidelně, působí proti depresím, podporují činnost mozku a omezují únavu. Z plodů si lze připravit i čaj proti kašli. Stačí vzít 10 skořápek ořechů a nechat je 12 hodin louhovat v ½ litru vody. Pak je krátce povařit a scedit. Čaj pijte vlažný několikrát denně a můžete si do něj přidat i med. Čaj rozpouští hleny a po dvou dnech budete mít po starosti. Samozřejmě můžete různé ořechy střídat. Každý druh obsahuje trošku něco jiného. Kešu ořechy jsou pak nejtučnější.

Mandle nejsou ořechy

Mandle konzumujte raději neloupané než loupané. Posílíte tak imunitní systém. Vynechejte ty solené, pražené, v čokoládě a cukru. Nejbližšími příbuznými mandlí jsou meruňky a broskve. Možná jste si jako děti také loupali jádra z meruňkových pecek, které mají mimo jiné i protirakovinné účinky. Ve skutečnosti jsou mandle semena, nikoliv ořechy. Hrstka mandlí v podobě 20 kusů denně vám díky jejich kalorické hodnotě stačí. Poradí si s tuky usazenými v našich problémových partiích, zatočí s obezitou i vysokým krevním tlakem.

Obsah vitamínů a minerálů v mandlích

Mandle obsahují vitamíny E, B a řadu minerálů, jako je železo, vápník, zinek a hořčík. Vitamín E je vitamínem krásy rozpustným v tucích. Tento antioxidant chrání pokožku před slunečním zářením a chemikáliemi z prostředí. Mandle jsou bohaté na bílkoviny, obsahují i mnoho zdravých nenasycených mastných tuků i ​​nutričně kvalitní živiny, jako je biotin pro metabolismus tuků a karbohydrátů. Biotin je koenzym měnící potraviny na energii, přes metabolismus složené cukry mění na glukózu a bílkoviny zase na aminokyseliny. Aminokyselina v podobě argininu uvolňuje cévy a podporuje krevní oběh. Obsahují také hodně vlákniny a podporují zdravé trávení.

Jak je dobře strávit

Ořechy i mandle je vhodné před konzumací namočit pře noc. Odstraníte tak pocit těžkosti. Po namočení se uvolní kyselina fytová, která je právě příčinou špatného trávení a ořechy se budou stravitelnější. Zvýrazní se jejich chuť a navíc se aktivují prospěšné látky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

(Spamcheck Enabled)