Nepodceňujte sílu slunce, pořiďte si opalovací přípravky včas!

Nevadí, že ještě není léto. Už teď můžete zaregistrovat, že sluníčko má opravdu sílu. Naopak tohle jarní je ještě zrádnější, a to právě proto, že jej mnoho lidí nebere vážně a přesto, že se již nyní opalují u vody, nosí krátké sukně a tílka, nechrání svoji pokožku. Vystavují se tak riziku spálení, ale zároveň pokožka rychleji stárne a co víc – můžete mít opravdu velké problémy, jako například rakovinu kůže!

Co sledovat na přípravcích

Co znamená SPF? 

SPF byste měli sledovat především, to je totiž zkratka pro slunečný ochranný faktor, který označuje to, nakolik chrání pokožku před UvB zářením, tedy ultrafialovým zářením. Zejména toto záření je spojováno s rakovinou kůže, jejíž riziko se zvyšuje s každou spálenou pokožkou.

SPF 20 propustí do kůže asi 5 % paprsků, SPF 30 3 % a SPF 50 jen 2 %.

To, jaký potřebujete SPF faktor, není jen otázkou vašeho zvážení. Lze to přesně zjistit a to díky tabulkám, které určují typ kůže a to, jak vaše konkrétní kůže reaguje na slunění, a to i díky barvě vlasů a očí. Jiný faktor použijete, pokud máte přirozeně tmavší pleť, jiný ve chvíli, kdy vyleze na pět minut a zčervenáte jako rak. Zobecnit to však mírně jde – pro nás, Čechy, je typická světlejší kůže s rychlou reakcí na slunce, takže bychom měli běžně používat alespoň SPF 30 (u moře potom min. 40).

Co je to UVA? 

UVA je taktéž typ záření, jde o složku ultrafialového záření a je taktéž spojováno s rakovinou kůže, ale zejména tento typ záření způsobuje stárnutí kůže. Vždy tedy na přípravcích hledejte vedle ochrany SPF i značku UVA.

Opalovací krém na obličej

Když už někdo použije opalovací krém, dělá tu chybu, že si neochrání obličej a nebo namaže tím samým krémem tělo i pleť. Obě varianty jsou špatné. I obličej potřebuje pomoci s ochranou proti sluníčku. Jednak zabráníte vráskám, jednak pokožku budete hydratovat – sluníčko ji totiž pěkně vysušuje. A „speciální“ krémy volte proto, že jsou lehčí a tím, že jsou určené na daný typ pleti, dokáží pleť matovat, hydratovat, tónovat a nebo chránit před akné, které může sluníčko také zhoršit.

POZOR! Pleť, protože je na ní citlivější kůže, často potřebuje také vyšší ochranný faktor. Zatímco na tělo můžete použít SPF 20, pleť ochraňte alespoň faktorem 30!

Společně s obličejem chraňte ale také krk, který, ač se nezdá, podléhá spálení mnohem více. A také na uši!

TerriC / Pixabay

Tělo a ochrana před sluncem

Tělo chraňte před spálením také, a to přípravky k tomu určenými. Zde není moc co dodat.

Zásady správného opalování

– Na sluníčko byste neměli vycházet mezi 11 a 15 hodinou. Sluníčko je v tuhle chvíli velmi agresivní a nepůsobí příznivě ani na pokožku, ani na lidský organismus.

– Opalovacím krémem namažte pokožku těla i pleť obličeje min. 30 minut před sluněním. Přípravek se musí vstřebat a začít působit.

– I když je krém voděodolný, je potřeba jej obnovovat. Dokonce ani neplatí, že čím vyšší faktor, tím déle bude chránit pokožku. Lze říci, že je nutné ochrannou vrstvu obnovovat každé dvě hodiny, ale i poté, co vylezete z vody a utřete se do ručníku je třeba krém nanést znovu. Je sice pravda, že voděodolné krémy vydrží zhruba dvě vykoupání, pokud se ale utřete do ručníku, krém z pokožky spolehlivě setřete.

– Sluníčko opaluje, i když není vidět! V České republice sice přes mraky tak nepůsobí silně, ale u moře se namažte i ve chvíli, kdy je zataženo!

Péče po opalování

Nepodceňujte péči o pokožku po opalování. Není potřeba jen ve chvíli, když jste se spálili. Správnou péčí po slunění zajistíte delší výdrž opálení, předejdete loupání kůže, ale hlavně pokožce dodáte potřebnou hydrataci, kterou ztrácí nejen kvůli sluníčku, ale také kvůli slané vodě v moři nebo chlorované vodě v bazénu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

(Spamcheck Enabled)

Nechte si sestavit jídelníček na míru od profesionálních výživových poradců!Chci jídelníček ZDARMA
+